המרכז הרפואי זיו מזהיר מפני מכות חום והתייבשות עקב השרב הכבד הצפוי החל מסוף-השבוע

30/7/2015

השרב הכבד אותו צופים החזאים החל מסוף השבוע מביא עמו סכנה להתייבשות ומכות חום, כאשר מידי שנה מטופלים בחדרי המיון בארץ אזרחים רבים, בעיקר מטיילים ואנשים שעובדים שעות רבות בשמש.

רופאי המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז הרפואי זיו מסבירים, כי התייבשות הינה מצב של מחסור בנוזלים בגוף, הנגרם כאשר אדם מאבד יותר נוזלים מאשר הוא מכניס לגופו, דרך העור, בהקאות או בשתן. מכת חום נגרמת לרוב עקב חשיפה לטמפרטורות גבוהות, פעמים רבות בשילוב עם פעילות גופנית כמו עבודה או טיול. במצב זה נפגע מנגנון ויסות החום של האדם, דבר הגורם לעלייה בטמפרטורת גופו ולהרס רקמות, ועלול לגרום אף למוות במקרים קיצוניים.

מכת חום והתייבשות הינן שתי תסמונות שונות ואפשר ללקות במכת חום גם במצב בו מאזן הנוזלים בגוף תקין, אך התייבשות הינה גורם סיכון מוכר למכת חום.
להתייבשות ומכת חום מספר סימנים: סומק בפנים ואדמומיות, דופק מהיר וחלש, נשימה מהירה, צימאון ויובש בפה, עור חם ויבש, אי מתן שתן, אפאטיות, חולשה, עייפות ואפילו ערפול חושים, בחילה והקאה. רופאי המיון במרכז הרפואי זיו מדגישים, כי במידה ומבחינים בסימנים אלו במי מחבריכם יש לבצע את הפעולות הבאות:
• השכיבו את הנפגע במקום קריר ומוצל, רצוי חשוף לרוח והפשיטו אותו מביגוד עודף ולוחץ.
• הרטיבו את פניו וגופו של הנפגע במים על מנת לקררו.
• במידה והנפגע בהכרה ומתקשר, הכריחו אותו לשתות מים גם אם הוא מסרב. סייעו לו בכך ודאגו שישתה בלגימות קטנות ובקצב איטי.
• עקבו אחר הסימנים החיוניים של הנפגע והשגיחו על מצב הנשימה והדופק שלו.
• במידה והנפגע מקיא או נמצא במצב של אובדן, הכרה דאגו לבדוק שדרכי האוויר שלו פנויות על מנת למנוע מצב של דום נשימה.
• אל תיקחו סיכונים- לעיתים התסמינים לא נראים ברור על הגוף אך המערכות עלולות לקרוס מבפנים. במידה ויש חשש להתייבשות או מכת חום, יש לפנות את הנפגע בהקדם האפשרי לקבלת סיוע רפואי.

מרבית הנפגעים מהתייבשות ומכות חום המטופלים בחדר המיון במרכז הרפואי זיו מגיעים מטיולים.
רופאי המיון במרכז הרפואי זיו ממליצים על מספר כללים שיסייעו לטיול בטוח במזג אוויר שרבי:
• דאגו להצטייד כהלכה טרם הטיול. לבשו בגדים קלים המגנים על העור, חבשו כובע רחב להגנה על הראש ומרחו קרם הגנה. הביאו כמות מים מספקת בהתאם לאורך הטיול- בקיץ הישראלי יש לשתות כליטר של נוזלים בכל שעה.
• התעדכנו מראש בתחזית מזג האוויר ובמיוחד באזורים ובשעות בהן צפוי עומס חום בינוני וכבד.
• תכננו מראש פעילות של הליכה או רכיבת אופניים בשעות הבוקר או שעות אחה"צ המאוחרות, בהן החום אינו בשיאו. זכרו - פעילות קצרה מאומצת בשעות שיא החום תביא למכת חום גם ללא התייבשות! שתייה מרובה אינה מונעת מכת חום.
• קבעו במהלך הטיול הפסקות שתייה כל חצי שעה והקפידו על כך שכל המטיילים שותים במהלכן 1-2 כוסות מים גם אם "אינם צמאים". השתדלו במידת האפשר לעשות את ההפסקות במקום מוצל, קריר וחשוף לרוח שמאדה את הזיעה.
• בנוסף לשתייה מרובה במהלך שהייה בחוץ, מומלץ לשטוף את הפנים והראש במים מעת לעת על מנת לצנן את חום הגוף.
• השתדלו לשתות שתייה קרה ולא חמה. מומלץ לשתות משקאות ממותקים המעודדים שתייה מרובה. מומלץ להימנע משתיית אלכוהול או משקאות מוגזים.

המרכז הרפואי זיו קורא לנופשים, מטיילים ואנשים השוהים או עובדים בשמש לנהוג על פי כללי הזהירות, על מנת למנוע פגיעות עקב השרב.