המרפאה לטיפול בהפרעות רגשיות ונפשיות, לילד ולמתבגר


המרפאה לבריאות הנפש לילד ולמתבגר מספקת מגוון שרותי אבחון וטיפול לאוכלוסיית האזור, בשאיפה להנגיש את השירות באופן מיטבי לקהילה.
המרפאה נחלקת לתת מרפאות, על פי גיל המטופל/ת או הפסיכופתולוגיה המרכזית של המטופל/ת.

להלן פירוט ההתמחויות של המרפאה:

מרפאות המתמחות בפתולוגיות על פי גיל המטופלים:
- המרפאה לטיפול בהפרעות בגיל הרך (0-6)
- המרפאה לטיפול בהפרעות בגיל בית הספר היסודי – (חביון) (6-12)
- מרפאה לטיפול בהפרעות בבני נוער (12-18)

מרפאות המתמחות בפתולוגיות ייחודיות:
- מרפאה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD)
- מרפאה לטיפול בהפרעות חרדה
- מרפאה לטיפול בהפרעות אכילה
- מרפאה לטיפול בילדים בספקטרום האוטיסטי
- המרפאה לטיפול בכפל תחלואה (נפשי וקוגניטיבי)
- מרפאה לטיפול בבני נוער עם התנהגויות נוטלות סיכון כולל ניסיונות אובדניים

שירות ייחודי למרפאת ילד ונוער:
מערך חינוכי טיפולי- פרויקט ייחודי לטיפול בנשירת תלמידים מביה"ס, המשותף למרפאה ולבית הספר המיוחד "זיו"

פניה לאבחון/טיפול:
הפנייה נעשית באופן ישיר ע"י בני המשפחה
יש למלא את טופס הפניה ושאלון למורה, המופיעים כאן.
מומלץ לצרף מסמכים מסייעים במידה ויש כגון: סיכומי בדיקות, אבחון, הערכות וטיפולים שנעשו בעבר
את המסמכים יש להעביר אלינו כשהם מלאים וחתומים על ידי שני ההורים, באמצעות הדואר.
• חשוב לציין כי לטיפול בקטין נדרשת הסכמה בחתימה של שני ההורים או אישור של עובד סוציאלי לחוק הנוער (פקיד סעד ).


המרפאה לטיפול בהפרעות בגיל הרך

אחראית ד"ר בלה מירוצ'ניק, מומחית לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר

הגדרת האוכלוסייה: המרפאה מטפלת בילדים בני 0-6, הסובלים מקשיים רגשיים והתנהגותיים, וכן קשיים, שעשויים לחבל בתהליכי ההתקשרות שבין הפעוט והוריו.
התוכנית: בראשית התהליך, הצוות פועל לאיתור ואבחון קשיים רגשיים והתנהגותיים אצל הפעוט. הטיפול כולל תהליכי הערכה ואבחון לפעוט ולמשפחתו. בתום האבחון מוצעים מגוון סוגי טיפול, כשהגישה המנחה הנה התייחסות לילד הצעיר במשפחתו ובסביבתו.
הצוות פועל בשילוב עם גורמים טיפוליים נוספים בקהילה. כמו כן, אנו מציעים ייעוץ פרטני וקבוצתי לאנשי מקצוע ולהורים.

פניה לאבחון/טיפול בגיל הרך: 
הפנייה נעשית באופן ישיר ע"י בני המשפחה
יש למלא את טופס הפניה ושאלון להורים, המופיעים כאן.
מומלץ לצרף מסמכים מסייעים במידה ויש כגון: סיכומי בדיקות, אבחון, הערכות וטיפולים שנעשו בעבר
את המסמכים יש להעביר אלינו כשהם מלאים וחתומים על ידי שני ההורים, באמצעות הדואר.
• חשוב לציין כי לטיפול בקטין נדרשת הסכמה בחתימה של שני ההורים או אישור של עובד סוציאלי לחוק הנוער (פקיד סעד ).

המרפאה לטיפול בהפרעות בגיל בית ספר יסודי(חביון)

אחראית : גב' הדס גלילי - עובדת סוציאלית קלינית

הגדרת האוכלוסייה: המרפאה מטפלת בילדים בני 6-12, הסובלים מקשיים רגשיים והתנהגותיים.
התוכנית: בראשית התהליך מבוצעת הערכה הכוללת מספר פגישות עם הילד והוריו. בהתאם לממצאי ההערכה מוצעת תוכנית טיפולית אשר עשויה לכלול מגוון טיפולים: פרטני, קבוצתי, משפחתי, הדרכת הורים ומעקב רפואי.

פניה לאבחון/טיפול:
הפנייה נעשית באופן ישיר ע"י בני המשפחה
יש למלא את טופס הפניה ושאלון למורה, המופיעים כאן.
מומלץ לצרף מסמכים מסייעים במידה ויש כגון: סיכומי בדיקות, אבחון, הערכות וטיפולים שנעשו בעבר
את המסמכים יש להעביר אלינו כשהם מלאים וחתומים על ידי שני ההורים, באמצעות הדואר.
• חשוב לציין כי לטיפול בקטין נדרשת הסכמה בחתימה של שני ההורים או אישור של עובד סוציאלי לחוק הנוער (פקיד סעד ).


מרפאה לטיפול בהפרעות בבני נוער 
אחראית: גב' אמירה ישראלי , פסיכולוגית קלינית בכירה
הגדרת האוכלוסייה: המרפאה מטפלת בבני נוער בגילאי 12-18, הסובלים ממגוון רחב של קשיים רגשיים והתנהגותיים.

התוכנית: בראשית התהליך נערכת פגישה הערכה ראשונית של הורי הנער/ה עם האחראית על המרפאה. בהמשך הנער/ה מועבר/ת להמשך הערכה ואבחון על ידי הצוות הרב מקצועי של המרפאה. האבחון כולל לרוב מספר פגישות עם הילד והוריו. הצוות מבקש מידע ממקורות שונים כמו ביה"ס, רווחה וכדומה (לאחר קבלת ויתור סודיות מההורים).
לאחר סיום האינטק מוצעת תוכנית טיפולית, הכוללת מעורבות של מגוון אנשי מקצוע ממקצועות רפואיים ופארא רפואיים.

מרפאה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD)

פניה לאבחון/טיפול: 
הפנייה נעשית באופן ישיר ע"י בני המשפחה
יש למלא את טופס הפניה ושאלון למורה, המופיעים כאן.
מומלץ לצרף מסמכים מסייעים במידה ויש כגון: סיכומי בדיקות, אבחון, הערכות וטיפולים שנעשו בעבר
את המסמכים יש להעביר אלינו כשהם מלאים וחתומים על ידי שני ההורים, באמצעות הדואר.
• חשוב לציין כי לטיפול בקטין נדרשת הסכמה בחתימה של שני ההורים או אישור של עובד סוציאלי לחוק הנוער (פקיד סעד ).

מרפאה לטיפול בנפגעי חרדה

אחראית: ד"ר מעיין זיסקינד, מומחית בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר

הגדרת האוכלוסייה: ילדים ומתבגרים בני 6-18,הסובלים מהפרעות חרדה שונות כגון: חרדת פרידה, הפרעת פאניקה, הפרעת חרדה מוכללת, חרדה ספציפית ובנוסף: הפרעות אובססיבית – קומפולסיבית ופוסט טראומה.
התוכנית: בראשית התהליך נערך אבחון להגדרת הקושי הכולל פגישות עם הילד והוריו. במתן האבחנה המרפאה מציעה תוכנית טיפולית הכוללת מענה פרטני או קבוצתי, הדרכת הורים וטיפול תרופתי.
המרפאה מטפלת במגוון הפרעות חרדה וכן בהפרעות דחק והפרעות בתר-חבלתיות.
יש לציין כי זוהי המרפאה היחידה בצפון המתמקדת באופן ספציפי בהפרעת חרדה של ילדים בגילאי 6-18 שנים.

פניה לאבחון/טיפול:
הפנייה נעשית באופן ישיר ע"י בני המשפחה
יש למלא את טופס הפניה ושאלון למורה, המופיעים כאן.
מומלץ לצרף מסמכים מסייעים במידה ויש כגון: סיכומי בדיקות, אבחון, הערכות וטיפולים שנעשו בעבר
את המסמכים יש להעביר אלינו כשהם מלאים וחתומים על ידי שני ההורים, באמצעות הדואר.
• חשוב לציין כי לטיפול בקטין נדרשת הסכמה בחתימה של שני ההורים או אישור של עובד סוציאלי לחוק הנוער (פקיד סעד ).


מרפאה להפרעות אכילה

אחראית: גב' קלאודיה גרייצר , מטפלת באומנות בכירה

הגדרת האוכלוסייה: ילדים ומתבגרים הסובלים מהפרעות אכילה.
התוכנית: הטיפול במרפאה זו הנו לרוב טיפול אינטנסיבי. הנער/ה מגיע/ה, עם משפחתם ליום בשבוע בו נערכים מס' מפגשים הכוללים: טיפול פרטני במתבגר/ת, טיפול קבוצתי למתבגרים ובמקביל, טיפול קבוצתי להוריהם, מפגש עם תזונאית, ולפי הצורך, מפגשי מעקב עם רופא היחידה, הדרכת הורים וטיפול משפחתי.
שירותים נוספים: שרותי יעוץ לגורמים מטפלים בקהילה, טרום פנייה, כמו רופאי משפחה, אחיות, יועצות בבתי ספר וכיו"ב.
כמו כן, מפעם לפעם נערכים מפגשים עם גורמים מטפלים בקהילה כגון: יועצות בי"ס, מטפלים וכיו"ב.

פניה לאבחון/טיפול:
הפנייה נעשית באופן ישיר ע"י בני המשפחה
יש למלא את טופס הפניה ושאלון למורה, המופיעים כאן.
מומלץ לצרף מסמכים מסייעים במידה ויש כגון: סיכומי בדיקות, אבחון, הערכות וטיפולים שנעשו בעבר
את המסמכים יש להעביר אלינו כשהם מלאים וחתומים על ידי שני ההורים, באמצעות הדואר.
• חשוב לציין כי לטיפול בקטין נדרשת הסכמה בחתימה של שני ההורים או אישור של עובד סוציאלי לחוק הנוער (פקיד סעד ).


מרפאה לאבחון וטיפול ילדים ברצף האוטיסטי (ASD)

אחראית : גב' הדס גלילי , עובדת סוציאלית קלינית

הגדרת האוכלוסייה: ילדים עם חשד ללקות תקשורתית ברצף האוטיסטי בגילאי 6 -18
תכנית: הילדים המופנים עוברים תהליך הערכה המורכב ממספר מפגשים וכולל:
ראיון עם ההורים, מילוי שאלונים, בדיקה פסיכיאטרית של הילד,
תצפית על הילד בביה"ס ע"י מומחה משרד החינוך.
במידת הצורך נערך לילד אבחון ADOS ולהורים ראיון מובנה – ADI . בתום התהליך נמסרים להורים האבחנה וההמלצות הטיפוליות.
הצוות מקיים קשר רצוף עם מדריכי משרד החינוך לנושא לקויות תקשורת ועם המסגרות החינוכיות המתאימות באזור ועוסק בלימוד שיטות הערכה וטיפול ייחודיות לתחום.
בנוסף לאבחון והערכה, הטיפולים המוצעים במרפאה הם: טיפול פרטני , הדרכת הורים ומעקב פסיכיאטרי.

פניה לאבחון/טיפול:
הפנייה נעשית באופן ישיר ע"י בני המשפחה
יש למלא את טופס הפניה ושאלון למורה, המופיעים כאן.
מומלץ לצרף מסמכים מסייעים במידה ויש כגון: סיכומי בדיקות, אבחון, הערכות וטיפולים שנעשו בעבר
את המסמכים יש להעביר אלינו כשהם מלאים וחתומים על ידי שני ההורים, באמצעות הדואר.
• חשוב לציין כי לטיפול בקטין נדרשת הסכמה בחתימה של שני ההורים או אישור של עובד סוציאלי לחוק הנוער (פקיד סעד ).

 
המרפאה לטיפול בכפל תחלואה (נפשי וקוגניטיבי) – מרפאה בתהליך פיתוח

אחראי: ד"ר ג'ורג' סברא– פסיכיאטר

הגדרת האוכלוסייה: ילדים ומתבגרים עם מגבלה מנטאלית והפרעה נפשית.
הניסיון הקליני שלנו מלמד על צורך מוגבר של האוכלוסייה המטופלת, בהקמת מרפאה ייעודית לאוכלוסיית הילדים הלוקים בנכות התפתחותית והפרעה נפשית.
לפיכך בכוונתנו לפעול להקמת מרפאת התמחות ייעודית. להלן הרציונל להקמתה:
ילדים עם מגבלה מנטאלית הנם בעלי סיכון התפתחותי מלכתחילה. בהיותם רגישים להתפתחות הפרעות נפשיות, היעדר אבחון מוקדם וטיפול בבעיות הנפשיות עלול להיות קריטי למימוש הפוטנציאל ההתפתחותי המקסימאלי שלהם.

המרכז המקצועי היחיד בארץ נמצא בבי"ח שניידר ושירותיו אינם נגישים לאוכלוסיית הצפון בכלל ולאוכלוסיות מחלשות בפרט.
הקהילה המקצועית סובלת מחסר רב בידע בתחלואה כפולה ובאנשי מקצוע: רפואיים ופארארפואיים, המתמחים בתחום.
במידה וקיים טיפול, הרי שהטיפול הזמין, לרוב, הנו טיפול תרופתי הנעדר התייחסות לצרכים הנפשיים, הרגשיים וההתנהגותיים.


פניה לאבחון/טיפול:
הפנייה נעשית באופן ישיר ע"י בני המשפחה
יש למלא את טופס הפניה ושאלון למורה, המופיעים כאן.
מומלץ לצרף מסמכים מסייעים במידה ויש כגון: סיכומי בדיקות, אבחון, הערכות וטיפולים שנעשו בעבר
את המסמכים יש להעביר אלינו כשהם מלאים וחתומים על ידי שני ההורים, באמצעות הדואר.
• חשוב לציין כי לטיפול בקטין נדרשת הסכמה בחתימה של שני ההורים או אישור של עובד סוציאלי לחוק הנוער (פקיד סעד ).

מרפאה לטיפול בבני נוער עם התנהגויות נוטלות סיכון (DBT)
אחראית: גב' אמירה ישראלי - פסיכולוגית קלינית בכירה
הגדרת האוכלוסייה: נערים ונערות בגילאים 14-18 שמראים התנהגויות של פגיעה עצמית כגון: חיתוך עצמי, התנהגויות אלימות ומתגרות בגבולות, התנהגויות מיניות לא תואמות, איומים וניסיונות אובדניים.
 התוכנית: התוכנית מבוססת על הגישה הדיאלקטית-התנהגותית שבנתה פרופ' מרשה לינהאן מאוניברסיטת וושינגטון ( Dialectical Behavioral Therapy - DBT). הטיפול כולל טיפול פרטני לנער/ה; טיפול קבוצתי ללמידת כישורי התמודדות לנערים/ות; טיפול קבוצתי ללימוד כישורים להורים; קבוצת עמיתים למטפלים; שיחות טלפון בהתאם לכללים ברורים. הטיפול נמשך כשנה.

פניה לאבחון/טיפול:
הפנייה נעשית באופן ישיר ע"י בני המשפחה
יש למלא את טופס הפניה ושאלון למורה, המופיעים כאן.
מומלץ לצרף מסמכים מסייעים במידה ויש כגון: סיכומי בדיקות, אבחון, הערכות וטיפולים שנעשו בעבר
את המסמכים יש להעביר אלינו כשהם מלאים וחתומים על ידי שני ההורים, באמצעות הדואר.
• חשוב לציין כי לטיפול בקטין נדרשת הסכמה בחתימה של שני ההורים או אישור של עובד סוציאלי לחוק הנוער (פקיד סעד ).