שמירה על בריאות העיניים בעונת הקיץ

10/6/2013

ד"ר יוסי פיקל, מנהל מחלקת העיניים במרכז הרפואי זיו ממליץ כיצד נשמור על העיניים במהלך הקיץ:

• גם למבוגרים וגם לילדים חשוב ביותר להקפיד על הרכבת משקפי שמש. חשיפה לשמש עלולה לפגוע בעור העפעפיים ולהזיק לרשתית. מחקרים רפואיים הוכיחו, כי לקרינת השמש השפעה מצטברת של נזקים, אשר עלולה להגביר את הסיכון לפגיעה ברשתית ולגרום לעיוורון.

• מאחר ונזקי השמש מצטברים מומלץ להתחיל את השימוש במשקפי שמש מוקדם ככל האפשר ולעודד ילדים להרכיב משקפיים כבר מגיל צעיר, מאחר וחשיפה ממושכת ובעוצמה רבה לאור אולטרא סגול, מעלה את שכיחות מחלת הדגנרציה של הרשתית (MAD), שהינה הגורם העיקרי לעיוורון בגיל מבוגר בעולם המערבי.

• מי בריכות השחייה עלולים לסכן את בריאות העיניים- למי בריכות מוסיפים כלור וחומצה מלחית כדי לשמור על צלילות וניקיון המים, לכן לא מומלץ להיכנס לבריכה ללא משקפי שחיה. במידה והחשיפה ממושכת, או שכמות הכלור והחומצה בבריכה גדולה מהרגיל, עלולים לחוש אי נוחות וצריבה ובמקרים קיצוניים עלולים להיווצר כיבים ודלקות בקרנית, שריפויים ממושך יותר ועלול להיות כרוך באשפוז.

• במידה וחשים צריבה לאחר שהות בבריכת שחייה, יש לצאת מן המים ולשטוף את העיניים כשהן פקוחות עד כמה שניתן במים זורמים נקיים, כך כדי שהמים יבואו במגע עם הקרנית וישטפו אותה. לא להשתמש בטיפות או משחות. במידה והצריבה נמשכת יש לפנות לבדיקת רופא עיניים.

• במהלך חופשת הקיץ מבלים ילדים רבים מול מסכי הטלוויזיה והמחשב. חשוב לשמור על כללים ברורים בישיבה מול מסכים על מנת שלא לגרום לעייפות העיניים. הקפידו שהחדר יהיה מואר באופן הולם ושהתאורה לא תגרום להשתקפות או ברק על המסך, כדאי להימנע מצפייה רצופה וממושכת ולעשות הפסקה של רבע שעה על כל שעה מול המסך. מומלץ שהמסך יהיה בגובה העיניים ובמקרה של טלוויזיה במרחק של פי חמישה מרוחב המסך, במידה והעיניים דומעות, ייתכן והעיניים סובלות מיובש וכדאי להתייעץ עם רופא עיניים.

• לאנשים הסובלים תדיר מעיניים יבשות ומשתמשים בתחליפי דמעות מומלץ להכפיל את המינון הרגיל בו הם משתמשים. במקרה של טיסה לחופשה בחו"ל ובמיוחד ליעדים רחוקים, חובה להשתמש בתחליפי דמעות פעם בכל שעתיים, משום שהאוויר והמיזוג במטוסים מאוד יבשים.